Nyheter/blogg

Maskinen fungerade mycket bra här uppe och är verkligen lättkörd. SSIs midelevation topp som sitter på denna skoter hjälper verkligen till att behålla kraften i motorn i dom riktigt branta och höga backarna som Rubensvägg.

Denna maskin fick en sin framvagn bytt på parkeringen i Riksgränsen. ALTernativ impact framvagn ger blandanat bättre markfrigång då båda rören under ä uppåtvinklade. En annan fördel är att kullederna oftast böjer sig istället för a-armen vid en påkörning.

166,5 hp ger Khaosen med SSI topp med midelevation förbränningsrum vi la även på lite extra soppa på toppen med en PC5:a. Detta är en effekt ökning på ca: 7 hk mot orginal. Vi körde med 98 oktanig bensin.

Vi svarvar av skivorna och ersätter rullhållarna med lättvikts typ från ZRP. Sedan balanserar vi variatorerna. Detta minskar den roterande massan med ca: 0,4 kg Vi kommer lägga ut dessa till försäljning på hemsidan.

Vi bromsar Polaris Matryx Assault 650 2021, maskinen har nu 50 mil på mätaren och är garanterat inkörd. Denna maskin har verkligen släppt och ger nu hela 137 HK. Vid flera upprepade bromsningar efter varandra landar effekten på strax över 135 hp!

Vi har testat ut ett nerdrevnings kit till Matryx Assaulten, vi väljer att även skicka med en hårdare primärfjäder i kitet för att få upp startvarvet. Med detta kit vaknar maskinen ordentligt och blir betydligt roligare att köra. Maskinens lössnö prestanda förbättras och variatorremmens livslängd förlängs.

Denna kund fick en lättviktsbromsskiva monterad samt titanskruv till beltdriven och svänghjulet. Även små viktminskningar gör stor skillnad i rapphet.

Efter några helger testkörning kan vi konstatera att kolfiber och titan boggien funkar grymt bra. Maskinen känns verkligen sjukt lättkörd tack vare dess låga vikt kring 174 kg. Att den dessutom har över 1 kg mindre roterande massa samt höjd kompression gör det hela ännu roligare.

Vi monterar ZRPs lättade svänghjul på Khaosen, Vi fick tillverka en avdragare för att få av orginal svänghjulet. Det nya svänghjul kommer från ZRP och minskar den roterande massan med 103g vilket är 11% mindre än orginal. Vi har nu minskat den totala roterande massan med ca 1 kg. Detta ger en grym rapphet i motorn. Utvärdering sker i helgen. ...

Boggi i titan och kolfiber minskar maskinensvikt ca 4 kg och ska även förbättra hållbarheten. Khaosens vikt har nu minskat ca: 12 kg bör ligga runt 174 kg i torrvikt. Alla dessa lättviktsdelar finns i lager för omg. leverans.