Nyheter/blogg

Några reflektioner Peak power verkar komma på ca 100-200 rpm lägre RPM än med std. reeds. Toppeffekten ökar inte direkt däremot så ser vi + 3-5 hp mellan 7000-8000 rpm. Så mellan registret förbättras helt klart. Och ja vi har värmt pipan lika mycket mellan testerna, och testat många gånger.

Det går hyffsat enkelt att byta Reeds på Arctic Cat. Bort med pipan och lossa slangklämmorna till luftburk och spjälhuset. Sen kan man dra av och ner spjälhuset så man kommer åt Reedsen. På 2020-2022 ändrar man oljeledningarna så oljan matas via Reedsen istället för in i blocket.

Arctic Cat RM8000 har inte ventilerad bromsskiva orginal. Denna SSI lättviktsbromskiva avleder värmen bättre och spar ca; 0,3 kg roterande massa. Bromsskivan går snabbt att byta! Det blir märkbart bättre gassvar!

Den nya ADAPT variatorn är en fröjd att jobba med och installationen av SSI variartorkitet går snabbt och smidigt. Plåtbitarna används ej med dom nya vikterna. Den nya helixen är ca 0,3 kg lättare än orginal. Så gasresponsen med detta kit blir grymt!!

Vi sätter alltid i förstärkta rullar. Detta byte kan gå relativt smidigt om rörstiften går att slå ur. Men ibland kan dessa sitta hopplöst hårt fast och då blir det ett drygt jobb.

BRPs QRS sekundär har hängt med i många år och är i ärlighetensnamn en tveksam konstruktion. Rullarna i dessa sekundärer går lätt sönder även på nästan nya maskiner och då skadas ofta även helixen. Det är inte heller ovanligt att helixens skruvar lossnar eller går av. Det vanligaste jobb vi utför är byta av rullar i sekundären på BRP....