Vår Polaris 9R får styrstång i titan
Övre och undre styrstången byts till titan, även staget till slutburken byts till titan. Viktbesparing ca 1,5 kg
Övre och undre styrstången byts till titan, även staget till slutburken byts till titan. Viktbesparing ca 1,5 kg
VI monterar titanskruv till locket och vikterna samt SSI lättvikts-lock och minskar den roterande vikten ytterligare, vi passar även på att balansera variatorn. Resultatet en rappare 9R!
Lättvikts bromsskivan minskar den roterande massan med över 100 gram och skotern blir märkbart rappare. Samtidigt monterar vi titanskruvar till quickdrivens drev samt svänghjulet.
Titan framvagn och lättviktsspindlar från ALTernativ impact, Lättvikts dämpare från FOX och alla skruvar och muttrar i framvagnen bytt till titan.
Vi byter alla skruvar till titan och monterar Durapro skidgummin.
Även pinnbultarna byter vi till tian, vikt besparingen är ca: 0,5 kg
Vi monterar av hela framvagnen i ett stycke och spar den tills skotern säljs. Ny framvagn i titan från ALTernativ impact ska monteras.
Vi bromsade 9R maskinen i etanol läget och i premium läget och kan konstatera att den ska köras i premiumläget då den ger 5-6 hp mer då! När vi validerat testresultaten mer så kommer vi redovisa effekt siffrorna som ligger något högre än Patriot 850.
Många 9R varvarr 8500 rpm från fabrik men det är ingen större fara då 9R motorn i princip ger full effekt från 8200 rpm till 8500 rpm Denna motor gillar höga varv betydligt bättre än gamla 850 som peakade runt 8100 rpm och håller också toppeffekten i ett mycket bredare fönster.
Våran 9R 2023 som är ny för säsongen har bara gått ca 25 timmar och inkörningsprogrammet i displayen har släppt, men av erfarenhet vet vi att det tar längre tid än så för motorn att ge full effekt då kolvringarna behöver mer tid för att ge full täthet. Peak power ligger på 8200-8300 RPM beroende på piptemp.